Zpět na Magazín
Lidé z CNC

Proč by měly e-shopy vsadit na srovnávače cen?

Světový obrat prodeje přes internet v roce 2020 dosáhl k hranici 4,3 bilionů dolarů a roste dál. Dle společnosti eMarketer se do roku 2026 skoro zdvojnásobí. Jen v České Republice zákazníci za minulý rok nakoupili online za skoro 200 miliard korun (Apek) a lze očekávat, že i přes postupné uvolnění covidových restrikcí trh poroste i letos, byť pomalejším tempem. V roce 2021 očekáváme, že hranice počtu e-shopů přeskočí magické číslo 50 000!

Pohybujeme se ve velmi konkurenčním prostředí, kde sice dochází k pozvolné konsolidaci trhu, nicméně další e-shopy stále vznikají. Nevypadá to, že bych se chtěl trend zastavit či výrazně zpomalit. V takovém prostředí musí e-shopy hledat silné partnery a zkoušet nové druhy inzerce, aby přivedly zákazníky s rozumným konverzním poměrem. Už nestačí inzerovat jen u standardních hráčů na trhu, kteří si často obratně spočítají marže skrze všechny segmenty, a e-shopy jako jejich partneři dlouhodobě bijí na poplach, protože jim z tržeb nezbývá mnoho. 

Mediální dům jako e-commerce partner?

Czech News Center, jako nejsilnější mediální dům v ČR, výrazně investuje do rozvoje e-commerce služeb ve svém portfoliu. Pro malé a střední e-shopy, které chtějí rozumně diverzifikovat svojí návštěvnost a omezit závislost na silné trojce”, vytváří CNC další možnosti inzerce, například využití služby Mimibazar, což je nejsilnější komunitní platforma zaměřená na maminky, nebo skupiny cenových srovnávačů (HledejCeny, Sleviště, Zbozi.Blesk, Zbozi.Mobilmania, ad.).  

Proč zrovna srovnávače cen?

Pokud si e-shopy opravdu přejí omezit svojí závislost na standardních formách inzerce, tak by měly vyzkoušet i jiné kanály, které jsou na trhu dostupné. Můžou tak lépe operovat s marketingovým rozpočtem a dokážou si navýšit objednávky o desítky procent, o které můžou každý měsíc přicházet kvůli tomu, že se soustředí pouze na standardní inzertní platformy. Tam totiž často utrácí horentní částky a soupeří s velkými hráči, kteří mají úplně jiné marketingové rozpočty. 

Rozumnou diverzifikací a zajímavou alternativou pro nákup návštěvnosti může být výkonnostní inzerce ve skupině srovnávačů cen, které má CNC v portfoliu. Skupina HledejCeny v průměru doručí e-shopům každý měsíc 7 až 12 % objednávek. Od roku 2019 vyrostl segment srovnávačů cen v rámci mediálního domu CNC o více jak 100 % a tento růst se nezastavil ani v době koronavirové pandemie. I letos očekáváme růst v řádech desítek procent. Navíc díky partnerskému programu CSS se společností Google nabízí CNC možnost úspory až 20 % na svých PLA kampaních, a to vše zcela zdarma na rozdíl od konkurenčních portálů, které si za to často účtují poplatky.

Zaměření na vertikály 

Zájem o nákupy na internetu sice neustále roste, ale zákazníci chtějí více specializované služby. Je proto rozumné zaměřit se na určitý segment/vertikálu a více se specializovat. Meziročně rostly hlavně nákupy potravin (+45%), knih (+47%) a sportovních potřeb (+43%). Právě proto jsme se v CNC rozhodli investovat do rozvoje tímto směrem a čeká nás start úplně nových segmentových služeb. Velmi brzy se tak otevře zákazníkům možnost inzerovat i v auto-moto segmentu nebo ve sportu”. Jediné, co ted' mohu prozradit, je, že nepůjde pouze o nové zboží, ale zaměříme se i na bazarový segment. Pomůžeme tak trhu postiženému pandemií se dříve vzpamatovat. Připravujeme propojení nového/bazarového zboží s redakčním a uživatelským obsahem a printem. CNC tak bude mít unikátní portfolio služeb na českém trhu. Brzy uvidíte pod tituly Auto.cz, Blesk.cz, iSport a Živě.cz. 

Tento článek jsem napsal pro rubriku Insider v časopise Marketing&Média.

Tagy:

onlineeshopHledejceny.czecommerce

Co se u nás právě děje?