Zpět na Magazín
Data a statistiky

Mediální dům Czech News Center uspořádal svůj první hackathon

Mediální dům definuje primárně obsah. V Czech News Center ho vzniká nekonečné množství, jak v online podobě, tak v printu (ano, ani ten není mrtvý!). Ale stejně jako se vyvíjí obsahové formáty a příběhy, je potřeba pracovat i s formami jejich distribuce. Jak to dělat nejlépe? Odpověď se, pro tištěný segment, snažili najít datoví experti na prvním CNC hackathonu.

V Czech News Center vznikne ročně téměř 28 000 článků napříč různými mediatypy. „Popíše se” kolem 80 novinových stran denně, publikuje přes 3500 magazínových stran. Ty všechny jdou ke čtenářům. S ohledem na neustálý vývoj společnosti, trendů, ale i na udržitelnost, je tak potřeba veškerý tento tištěný obsah dostávat k jeho konzumentům rozumně. Jednou z klíčových součástí strategie a budoucí vize CNC tak je mít sofistikovanou a efektivní distribuci. 

Tu by ve vydavatelství své velikosti nedokázali uřídit bez dat a relevantních podkladů. Pod střechou CNC (nejn) proto operuje několikačlenný interní tým, Business Intelligence, který denně zpracovává data z více než 50 různých datových zdrojů. K tomu má partnery, kteří poskytují další pomoc a expertizu, ať už je to První novinová společnost (PNS) s jednou z nejširších distribučních sítí v ČR, nebo třeba startup Keboola, vyvíjející cloudovou platformu na zpracování dat. Díky ní se všechna firemní i externí data z libovolných datových zdrojů dokážou organizovat na jednom místě.

Historicky první CNC hackathon s podtitulem Chytrá distribuce tak vznikl ve spojení právě zmíněné trojice (CNC, PNS a Keboola). Vyzvala týmy, aby pomohly s lepší predikcí prodejů tištěných titulů i s novými cestami, jak inovovat distribuční proces. “Vydáváme čtyři deníky a na 40 magazínů, což je asi 26% podíl na trhu. A v takovém objemu je už poměrně náročné predikovat prodeje. V rámci celkového posunu CNC směrem k data-driven organizaci pracujeme v této oblasti už dost sofistikovaně s širokou základnou vlastních dat. Stejně nás ale zajímal pohled zvenčí, další nápady od profesionálů,” říká k premiérové akci Josef Pokorný, seniorní analytik z business intelligence týmu v Czech News Center

Na 40 datařů z 9 různých firem tak hledalo v průběhu 28 hodinového hackathonu (který byl rozdělen do dvou dnů) zlepšováky pro odhad prodejů nebo zefektivnění distribuce novin a časopisů z mediálního domu k jejich čtenářům. Výzvu “Chytré distribuce” pomáhaly v pražském coworkingu HubHub Palác Ara zdolat například týmy z DataSentics, Revolt.BI, Logio, Sophia Solutions, BOOTIQ, Deloitte nebo CleverMaps. 

Od hackathonu jsme očekávali čerstvé nápady, jak vylepšit kteroukoliv dílčí část distribučního procesu, nebo distribuční proces jako celek. Vzhledem k tomu, že trh tištěných periodik se mění, je potřeba být inovativní jak ve všech částech výrobního, tak prodejního cyklu,” doplňuje Pavel Pražák, projektový manažer z PNS.

Týmy to neměly jednoduché. V „hackathonové” porotě usedli jeden z generálních ředitelů CNC Tomáš Stránský, CCO Libor Berka a nebo šéf BI oddělení Jakub Šiler. Za PNS hodnotil místopředseda představenstva Ondřej Vaňha a za Keboolu její CEO Pavel Doležal.

Nejlepší model pro odhadování prodeje periodik v konkrétním prodejním místě vymyslel nakonec tým Deloitte, který přinesl nejpřesnější řešení. Bylo o 26 % lepší než to podkladové. Nejlépe oceňovaným nápadem pro inovaci distribuce tisku se stal tým Revolt.BI, jehož prezentace byla podložena konkrétními daty, analýzou jednorázových událostí, vlivu sezóny a tzv. Jágr indexem (vliv titulní stránky na úspěšnost prodeje). Navíc byla udělena mimořádná cena poroty týmu DataSentics, který za použití mnoha modelů připravil konkrétní inovativní návrhy pro přesnější predikce prodejů.

Co se u nás právě děje?